Direkte sport: Streamingkrigens næste kampplads

Læsetid ca.: 3 min

Streamingtjenester er de seneste aktører, der træder ind i ringen for at kæmpe om sportsrettigheder med tv-selskaber og flere andre interessenter.

FCN

I det ene ringhjørne står tv-selskaber med traditionelle lineære kanaler, der også tilbyder en streamingtjeneste. I et andet hjørne står de “rene” streamingudbyderne, for eksempel Netflix.

I det tredje hjørne ses techgiganterne, der ønsker at styrke deres streamingtjenester og dermed udvide den tid, forbrugerne bruger i deres økosystem. Endelig lancerer ligaer og stærke klubbrands også specialiserede streamingtjenester for at etablere direkte forbindelse og relation til deres superfans.

Fuld fokus på streaming og sport

Men hvordan tegner markedet i Europa, hvad er status i Norden – og hvad er nyeste udvikling i Danmark?

På konferencen ’Copenhagen Future TV 2023’ den 7. juni er der for første gang afsat hele tre sessions for at afdække emnet ”Streamingtjenester og sport”.

Den første taler på scenen er Research Manager Jack Genovese fra Ampere Analysis, der sætter tal på værdien af sport i streamingkrigen. Der er også et indlæg fra DBU.

Emnet er uhyre aktuelt i Danmark. Forleden udløb fristen for de indledende bud på Superligaens medierettigheder, der løber fra 2024 og frem.  Det kostede Viaplay og Discovery et samlet beløb i milliardklassen, da de ved de seneste forhandlinger om Superligaens tv-aftale endte med at få rettighederne. Der er nu lagt op til enten en medieaftale på fire eller på seks år.  Læs mere her.

0 Kommentarer

Skriv en kommentar

Lyst til at kommentere?
Skriv gerne!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs også