14.00 – 14.30
Disney+ og streamingkrigen
Claus Bülow Christensen

På det amerikanske tv- og streamingmarked er der her i starten af 2020 dukket flere nye streamingtjenester op, og de konkurrerer på mange måder om de samme kunder. Selvom der er plads til adskillige aktører, regner man med et udskilningsløb i nær fremtid, hvor husstande vil vælge noget fra, for at få adgang til noget nyt.
Under et betegnes denne situation som streaming wars, der for alvor brød ud i USA, da Disney+ åbnede i november 2019. Sider har Warner Media barslet med HBO Max, en sammenlægning af de kendte HBO og masser af indhold fra Warner koncernes arkiver, samt nye ting. Derudover har NBCUniversal lanceret Peacock, der tilbyder mængder af indhold fra Universals arkiver, og tv-serier og shows fra NBC.
Udover dette findes en række andre mindre streamingtjenester, samt Hulu, der i dag kontrolleres af Disney koncernen. Samtidig har vi Apple med deres AppleTV+, både med tilbud og at samle flere streamingtjenester i én (indtil videre kun i USA), og en række højt profilerede nye tv-serier og spillefilm (Apple Originals). Og dertil ikke mindst Amazon med deres Prime Video tjeneste, som Amazon vedvarende skruer op for, senest med den globale lancering af den bredt populære Borat: Subsequent Movie, der er 100% finansieret af Amazon.
Alle disse nye tjenester lægger pres på Netflix, der ellers har været meget enerådende på streamingmarkedet, og de vil alle gå globalt, og også ramme Norden i nær fremtid. I dette indlæg gennemgås de mest markante aktører, deres størrelse og strategier, markedssituation og hvad vi kan forvente af dem i nær fremtid.