Hvad sker der med knap 14 mia. tv-kroner?

Læsetid ca.: 4 min

Hvor mange millioner flyder ind og rundt i den danske tv-branches økosystem af distributører, producenter og broadcastere?

Meget få har et overblik over de betydelige komplekse pengestrømme i dansk tv, men for nylig besluttede interesseorganisationen Danske Mediedistributører at skabe et overblik. Det blev præsenteret på ’CPH FutureTV’ i juni.

Organisationen har udregnet en række estimater af pengestrømmene på det danske tv- og streamingmarked, der kaster lys over, hvor pengene kommer fra – nogle kommer fra staten, fra tilskud, fra annoncer og fra udenlandske streamingtjenester – og hvor de flyder hen.

Den samlede årlige omsætning i dansk tv er 13,5 mia. kr., estimerer Danske Mediedistributører, hvilket inkluderer en omsætning på 5,6 mia. kr. blandt broadcasterne og 2,9 mia. hos producenterne.

DR og TV 2 – de statsejede aktører – investerer samlet set 1,5 mia. kr. årligt i dansk tv-produktion. Mens private broadcastere bidrager med 600 mio. i dansk programindhold.

”Vores tal inkluderer også et estimat fra European Audiovisual Observatory, der viser, at de udenlandske streamere i 2021 investerede ca. 400 mio. i dansk indhold. Altså, en ganske betydelig investering, der knap nok fandtes i 2017, da markedet senest blev kortlagt, ” sagde kommunikationsdirektør Ib Konrad Jensen fra Danske Mediedistributører på CPH FutureTV.

For første gang har Danske Mediedistributører sat tal på, hvad danske broadcastere bruger på køb af sportsrettigheder.

”Der er tale om meget store beløb. Et lavt estimat er, at ca. 1,8 mia. kr. årligt investeres i sportsrettigheder. Formentlig er vi reelt over de 2 mia. kr. Vores estimat læner sig bl.a. op af, at Divisionsforeningen vurderer, at alene Premier League og Superliga-rettigheder koster dansk tv én mia. kr.,” sagde Ib Konrad Jensen.

Ib Konrad Jensen på Copenhagen Future TV Conference 2023

De betydelige udgifter til sportsrettigheder er en medvirkende årsag til, at tv-distributørernes betaling til broadcasterne har ligget stabilt på ca. 3,5 mia. kr. årligt siden 2017 – trods det faldende antal husstande med tv-pakker.

Dykker man ned producentledet, tiltrækker produktionsselskaberne inden for film og tv ca. 2,9 mia. kr. årligt fra tv- og streamingmarkedet.

”For perspektivets skyld kan man notere sig, at tv-producenternes omsætning er vokset med ca. 50% siden 2012. En betydelig vækst, men hele markedet er også vokset. Således er f.eks. TV 2-koncernens omsætning vokset med 50% i samme periode,” sagde Ib Konrad Jensen, der tvivler på, at en tilsvarende vækst kan fortsætte.

Danske Mediedistributørers generelle præmis er, at ca. 80 % af danske husstande abonnerer på en eller anden form tv-pakke og streamingservice. Samt en samlet tv-reklameomsætning på ca. 1,9 mia. kr. i 2021.

1 svar

Skriv en kommentar

Lyst til at kommentere?
Skriv gerne!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs også