Mediavision: Login-delinger koster én mia. kr.
Det nordiske streamingmarked må fortsat regne med en afdæmpet éncifret vækst i 2023, spår den svenske analysevirksomhed Mediavision, der specialiserer sig i medier.
Først og fremmest er det de utrygge forbrugere, der dæmper væksten.
”De er fortsat meget utrygge efter 2022. Consumer confidence niveauet ligger endda lavere end under Finanskrisen i 2008 og under Covid 19-perioden,” sagde CEO Marie Nilsson, Mediavision, på ’CPH Future TV’ i juni.
De udfordringer, som streamingaktørerne står med, kan opsummeres i tre primære forhold, vurderer Mediavision:
CEO Marie Nilsson, Mediavision
”Det høje renteniveau, der forhåbentlig er et forbigående fænomen, øger omkostningerne. Med en penetration på omkring 70% blandt nordiske husstande må vi antage, at potentialet for premium-abonnenter er tæt på at toppe. Herunder potentialet i ”stacking”. Væksten ligger i at tilbyde alternative billigere varianter – og en fokuseret indsats mod login-delinger,” sagde CEO Marie Nilsson.
”Tredje udfordring er den skærpede konkurrence, der presser markedet. Det er blevet sværere blot at hæve abonnementsprisen, samtidig med at kunderne let går ind og ud af abonnementsaftaler.”
Netop login-delinger er værd at hæfte sig ved. Det har både TV 2 Play og Netflix indset.
I Danmark er der i foråret 2023 4,5 mio. streamingabonnenter, men ca. 900.000 abonnenter er delte, oplyste Mediavision.
”Det kan omregnes til et tab på ca. én mia. kr. i abonnementsindtægter alene i Danmark. Der er et problem, men også en mulighed, hvis de kan konverteres til betalende kunder. Jeg kalder login-deling for markedets lavthængende frugt. De er trods alt lettere at vinde, end helt nye kunder,” sagde Marie Nilsson.
Der er ifølge Mediavision 5%, der er rene danske “freeriders”, eller 120.000 husstande, der intet betaler og alene streamer via et delt login.
Ikke desto mindre vokser streaming stadig i Norden, men i et langsommere tempo, påpeger hun.
Forbrugernes appetit på medier er intakt. De nordiske og globale aktører er i fuld gang med at udforske mulighederne i bundling af produkter, for at vinde nye husstande, og med at indføre modtræk for at bremse login-deling, samtidig med at såkaldte hybrid-produkter er undervejs til lavere priser med reklamer.
Kilder: MEDIAVISION, NIELSEN, IRM, Danmarks Statistik
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!