Ta’ et dybt kig i maskinrummet på DRTV
DRTV lægger en betydelig redaktionel indsats i at redigere tjenesten, især den altafgørende forside, men public service streameren prioriterer ikke sit udbud, som de kommercielle streamingtjenester.
Det afslørede DR, da man for nylig åbnede motorhjelmen til DRTV. Det skete under serien af faglige morgenmøder, ‘DR Deler’.
DRTVs forside og bagkataloger justeres, prioriteres og opdateres dagligt. Særligt DRTVs forside, der med én million daglige besøg er et centralt udstillingsvindue.
I år har DRTV skærpet sit fokus på at skærpe den personlige relevans for brugerne. På forsiden og hele tjenesten. Én forhindring er, at DRTV ikke har helt samme styr på brugernes præferencer, fordi ikke alle logger på sitet. Modsat hos Netflix og de andre.
Ikke desto mindre foregår redigering og prioriteringen af indholdet på DRTV i flere lag og med flere virkemidler. Kald det en kombination af kuratering og personalisering, forklarede teamleder Agnethe Pontoppidan Sasaki fra DR Publicering.
“Vores redaktørteam holder hver dag nøje øje med, hvad seerne foretager sig – hvad de ser, og hvad de ikke ser – og vi prioriterer forsiden og katalogerne på den baggrund, tilsat aktualitet og andre public service kriterier,” sagde Agnethe Pontoppidan Sasaki.
DRTV skærper den personlige brugeroplevelse med cookies-teknologi, men kun for de brugere, som accepterer cookies. DRTV arbejder også med algoritmer, der altid er indstillet efter en række redaktionelle principper, som DR opstiller og udvælger.
DR TV tester løbende anderledes elementer, herunder placeringer af indhold, og forsiden hvor man for nylig har testet ”indholdsbåndene”, Nye og populære serier og Mest populære dokumentarer.
“Vi tager også vore tests et skridt videre og tester en publiceringsredaktørs valg overfor en algoritmes valg. Desuden har vi båndet ‘Vi tror du kan li’, som er 100% algoritmestyret, men hvor vi hele tiden arbejder med algoritmens sammensætning. Vi har også et koncept som hedder ‘flexi blocks’. Der er tre placeholders på forsiden af DRTV, og ud fra et katalog af cirka 25 forskellige indholdssamlinger vælger algoritmen hvilke tre, der skal på lige netop din forside.”
DR Publicering drejer på alle knapper for at skabe mest mulig public service relevans for den enkelte. Udgangspunktet er, at hvis en bruger oplever større personlig relevans, er der rimelige chancer for, at han eller hun snart kommer igen, eller bruger mere tid på DRTV, når de er der.
“Helt generelt er vi ved at undersøge potentialet i at inddele brugerne i forskellige adfærdssegmenter, så vi bedre kan betjene dem. Der er eksempelvis meget stor forskel på, hvad en hyppig bruger søger efter, og hvad en sjælden gæst går efter, og hvorledes de kommer ind til indholdet,” sagde Agnethe Pontoppidan Sasaki.
DRTVs næste ambitioner, når det gælder funktionalitet, er at kunne tale forskelligt til forskellige besøgsfrekvenser, Det kunne, eksempelvis, være, at forsiden bliver prioriteret ud fra, om den der klikker ind, er fast bruger, eller er en ny gæst. Målet er, at hvis seeren er en meget hyppig bruger, skal han/hun mødes af stor rotation. Mens er man en sjælden gæst, skal man møde det store panel af indhold.
DR har længe anvendt en del ressourcer på at udvælge og fravælge det indholdsmix, som brugerne tilbydes, lige når de klikker ind. Udover ren efterspørgsel handler det om stemningen i forhold til tidspunktet, om væsentlighed, aktualitet – herunder placeringen af rene nyheder og DRs live flow-kanaler.
Skriv en kommentar
Lyst til at kommentere?Skriv gerne!