Top-CEO: Kun en håndfuld store streamere overlever – test

Vinderne i streamingkrigen bliver mellem tre og fem store streamere, og resten vil blive erhvervet af større spillere.

Claus Bülow Christensen tester

Det spår CEO og næstformand, Mike Fries, Liberty Global, ifølge C21Media.

Vinderne bliver Disney, Warner Bros Discovery, Netflix og YouTube TV, vurderer Mike Fries, fordi de nu bevæger sig mod ”midten” og indtager roller som komplette, brede underholdningsplatforme.

“Der er fire eller fem platforme, der søger mod midten, mens resten vil blive opslugt af større,” sagde Mike Fries.

Streamere og studier uden en vis størrelse havner snart i en kamp om overlevelse som selvstændige enheder, sagde han og pegede på Starz og AMC. Starz er del af filmselskabets Lionsgates portefølje, og Mike Fries selv sidder i Lionsgates bestyrelse.  ”Jeg ser det med Starz, det er ikke let.”

Det en tårnhøj churn, der især er problemet for tjenester i mellemgruppen.

”Tjenester med f.eks. 20-30 millioner abonnenter, der lever med en høj churn på 60 % om året, får det meget svært. De har de kreative ressourcer, producere og indhold. Men jeg tror, ​​det bliver svært at holde momentum.”

Ingen akut krisestemning hos Prime Video i Norden

/
Mange streamere er optaget af at nedbringe antallet af ekstremt dyre serier og film og trimme udgifter til ansatte, men hos Prime Video i Norden er tonen noget mildere.

Nu bliver TV4 og C More til én – TV4 Play

/
Fusionen af Telias to tv-ben - C More og TV4-kanalerne - til ét primært brand, TV4 Play, er i fuld gang på det svenske mediemarked.

De globale: Luften gik ud af drama-boomet

/
Tv-branchens faglige sommertræf - konferencen Copenhagen TV Festival - tog i august temperaturen på en feberramt dansk tv-branche, der i 2022-23 blev indhentet af en "perfect storm".  En ubehagelig oplevelse efter flere travle år og så de to forgyldte corona-år.

Efterspørger DR og TV 2 stort set de samme dramaserier?

/
’Future TV Insight’ lyttede med, da DR og TV 2 præcist definerede de dramaserier, de ønsker realiseret på skærmene. Det skete under en session på Copenhagen TV Festival, der var arrangeret af Producentforeningen

Ta’ et dybt kig i maskinrummet på DRTV

/
DRTV lægger en betydelig redaktionel indsats i at redigere tjenesten, især den altafgørende forside, men public service streameren prioriterer ikke sit udbud, som de kommercielle streamingtjenester.

Hvad vil BBC’s kreative muskler på det nordiske marked?

/
BBC opkøbte i juni det danske produktionsselskab STV med base i Danmark og kontor i Sverige og Norge. Nu er de tre STV brands omdøbt til ’BBC Studios Nordic Productions.’

Mediavision: Login-delinger koster én mia. kr.

/
Det nordiske streamingmarked må fortsat regne med en afdæmpet éncifret vækst i 2023, spår den svenske analysevirksomhed Mediavision, der specialiserer sig i medier.

Prime Video: Flere abonnementer pr. husstand er vejen til Nordisk vækst

/
Amazons streamingtjeneste Prime Video, der forsigtigt gjorde dansk entré i 2016, har ved flere lejligheder gødet markedets forventninger ved at gentage ambitioner om offensive investeringer i nordiske originals i alle fire lande. Målet er en stærkere position i Norden.

Streamernes dans om vigtige, kostbare direkte sportsrettigheder er begyndt i Danmark

/
Streamingtjenester er de nyeste aktører, der træder ind i ringen for at kæmpe om live sportsrettigheder med tv-selskaber og flere andre interessenter. Bliv klog på en ny fase af streamingkrigen - kampen om sportsrettigheder.

Hvad sker der med knap 14 mia. tv-kroner?

/
Hvor mange millioner flyder ind og rundt i den danske tv-branches økosystem af distributører, producenter og broadcastere? Meget få har et overblik over de betydelige komplekse pengestrømme i dansk tv, men for nylig besluttede interesseorganisationen Danske Mediedistributører at skabe et overblik.
0 Kommentarer

Skriv en kommentar

Lyst til at kommentere?
Skriv gerne!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *