Wilke: TV 2 Play har indtaget en stærkere markedsposition
TV 2 Play er sandsynligvis den streamingtjeneste, der vil klare sig bedst i en overskuelig fremtid, spår analyseinstituttet Wilke, der løbende måler alle forhold på streamingmarkedet eksklusivt for ‘Copenhagen Future TV Conference’.
Wilkes konklusion er baseret på, at TV 2 Play er den tjeneste, der i nærmeste fremtid står til at vinde flest abonnenter. Wilke har spurgt, hvilken tjeneste danskerne formentlig vil vælge næsten gang.
”Syv procent siger, at TV 2 Play nok bliver den tjeneste, de tilvælger næsten gang. Dernæst følger Disney+ – og så Netflix,” sagde Business Development Director Daniel Ebert Pedersen fra Wilke på årets Copenhagen Future TV Conference.
Kampen om image
I 2022 oplevede forbrugerne, at priserne steg, og bankkontoen var presset. Mange danskere var og er nødt til at granske budgettet, og overveje hvad de kan skære fra.
Dét har bl.a. resulteret i, at hver tredje dansker har opsagt eller nedjusteret husstandens abonnementer; tv, aviser, m.m..
Den proces har samtidig skærpet forbrugernes bevidsthed om, hvilke streamingtjenester de finder uundværlige, og hvilke de godt kan droppe. Derfor gentager Wilke sin analyse af ‘Must Have’ tjenester.
Indtil nu har Netflix siddet alene på tronen som den streamingtjeneste, man bare må have. Men senest har Netflix tabt terræn som den aboennementsbetalte tjeneste, flest danskere opfatter som Must Have. Imagekampens hovedfelt ligger langt mere lige end tidligere år.
”Særligt Netflix er ramt af imagetab. Før var Netflix nærmest uundværlig. For to år siden sagde 40%, at Netflix var den tjeneste, de meget nødigt ville undvære. Nu er det 27%,” sagde Daniel Ebert Pedersen fra Wilke.
Den spirende interesse for TV 2 Play er måske ikke så overraskende. For TV 2 Play står nu også stærkere, når der måles på image, viser Wilkes tal.
”Nu ligger Netflix jævnbyrdigt i imagekonkurrencen med TV 2 Play og flere af de andre. TV 2 Play er tæt på at overhale Netflix. Det havde jeg ikke troet, hvis man havde spurgt mig for to år siden.”
Visse tjenester hårdt ramt af login-delinger
Netflix og TV 2 Play deler også en anden udfordring på det danske marked: Massiv deling af login.
Wilke kan på ny konkludere, at de danske streamingabonnenter ikke er specielt loyale. Hver tredje dansker deler således deres login med andre. Blandt abonnenter under 40 år er det over 50%.
Som noget helt nyt undersøgte Wilke forskellen mellem de danskere, der siger at de bruger en streamingtjeneste, eller oplyser at de abonnerer på en. Dén forskel giver en pejling på, hvilke tjenester, der har flest problemer med ulovlige delinger.
”Vi kan se, at discovery+, C More og Prime Video er hårdest ramt. De har tilsyneladende mest ulovlig sening. Derimod er nogle af de mere etablerede mindre hårdt ramt. Man kan mistænke, at den aktuelle debat i medierne om modtræk fra Netflix og TV 2 Play allerede har haft en effekt,” spår Daniel Ebert Pedersen, Wilke.
TV 2 Play aktiverede den 12. juni flere tiltag mod login-deling af live tv, ligesom Netflix i maj indførte modtræk der skal bremse delinger.
”Streamingtjenesterne kan jo enten prøve at kæmpe mod bølgen, eller forsøge at ride med på den,” mener Daniel Ebert Pedersen.
Wilkes danske analyser viser, at der er håb forude streamingtjenesterne.
Sagen er, at ganske mange danskere siger til Wilke, at de vil droppe delinger og tegne et ekstra abonnement, hvis deling bliver teknisk umuligt. Langt flere er klar til at droppe deling, hvis de får en rabat på et nyt deleabonnement.
Skriv en kommentar
Lyst til at kommentere?Skriv gerne!