Den Store Streamingkrig
Om de amerikanske streaminggiganters aggressive fremfærd, og udfordringerne for det danske tv- og streamingmarked.
Foredrag ved Claus Bülow Christensen, rådgiver og medieanalytiker
Tv- og film markedet har udviklet og forandret sig med stor hast gennem de seneste 10 år, som en direkte følge af teknologiske landvindinger – og det stopper ikke de kommende år.
Fra 2022 og frem vil tv- og filmmarkedets omfattende forandringsprocesser gå ind i en ny fase, der er præget at en stadig mere aggressiv global udrulning af tillokkende streamingtjenester fra store amerikanske medie- og tech giganter.
Dette foredrag giver en gennemgang af disse giganter – hvad er deres udgangspunkt, hvor kommer de fra, og hvad er deres forventede strategi indenfor global udbredelse af såvel indhold som produktions efterspørgsel.
Foredraget er opdateret med seneste viden og tal, og opdaterede analytiske vinkler, og er ledsaget af talrige illustrationer og understøttende video materiale.
Foredraget er således en kombination af konkrete tal og facts, med mine personlige analytiske tolkninger af udviklingen – tilsat ganske velunderbyggede forudsigelser om udviklingen de nærmeste år.
Der udleveres efter foredraget en PDF kopi af præsentationen.
Foredragets indhold
En kort gennemgang af streaming udviklingens generelle gennemslagskraft på tv-markedet siden 2012, hvor Netflix kom til Norden, og begrebet streaming blev folkeeje. Med fokus på, hvordan det egentlig gik til, at Netflix kunne blive så stor en succes, på så kort tid.
Jeg gennemgår de kræfter, der har været på spil, og hvordan det har påvirket nordiske tv-aktører, både tv-stationer, tv-distributører og producenter, og hvordan det lokale tv-marked har reageret på udfordringen og udviklet sig, og hvordan vi kan forvente, de fortsat vil agere.
Herunder en gennemgang af de lokale tv-stationers proces og udfordringer med at forvandle sig fra tv-stationer til streamingtjenester, med fokus på TV 2 og DR, samt Nent Group (Viaplay) og Discovery.
Dernæst gives et aktuelt og grundigt indblik i den globale streaming udvikling, især koncentreret om den massive udrulning, vi vil se fra de amerikanske mediegiganter i 2021.
Jeg gennemgår kombattanterne i den eskalerende Streaming Wars, hvor mediegiganter som Disney, WarnerMedia, NBC Universal, Amazon Prime Video og Netflix alle tørner sammen, på både hjemmemarkedet og et globalt medie massemarked – med Amazon, Google og især Apple klar til at blande sig.
Hvad kendetegner de enkelte giganter, hvad er deres udgangspunkter, og hvad kan vi se af væsensforskellige i deres strategi og motivationer? Hvor store er de egentlig, hvad har de råd til, og hvad vil de bruge deres milliarder på?
Hvad vil være deres prissætning og forretningsmodeller, og hvilken nye type partnerskaber vil vi se opstå?
Jeg vil også give mit bud på, hvor forbrugeren er på vej hen i denne udvikling – hvor en massiv udrulning af adskillige nye, prisbillige og attraktive amerikanske streamingtjenester vil ses på det danske marked.
Hvor meget indhold handler det egentlig om, at danske seere vil få adgang til, og er der et mætningspunkt? Hvad vil der være plads til i mediebudgettet i de nordiske husstande?
Hvilke nye alliancer kan vi forvente at se, når de eksisterende tv-distributører skal genopfinde sig selv, og forsøge at holde på kunderne?
Og hvilke muligheder har de lokale tv-stationer og producenter i fremtiden, efterhånden som brugen af streaming breder sig til hele befolkningen, stærkt drevet frem af nye aktører som f.eks. Disney, Warner og Apple?
Anbefalet længde af foredraget er to til tre timer, inklusive spørgsmål. Det vigtigste kan nås på to timer.
En én times udgave, med aftalt indhold, er også muligt.
Kan afholdes på dansk eller engelsk.
Tv mediets fantastiske transformation
– om fortid, nutid og fremtiden for tv
Foredrag ved Claus Bülow Christensen, senior konsulent og analytiker
Beskrivelse af foredraget – om udviklingen i tv-industrien
Claus Bülow Christensen har i mange år beskæftiget sig med analyser af tv-udviklingen. Han står bl.a. bag den årlige tv fagkonference, Copenhagen Future TV Conference – www.futuretv.dk, og er ligeledes skribent ved bl.a. magasinet Ekkofilm og hyppigt anvendt ekspert i medierne om mediernes udvikling.
Nyt teknologiske muligheder med distribution af tv og video over internettet fortsætter med at udvikle sig i rivende hast, og ændrer markant spillereglerne for tv distribution godt og grundigt – men hvad vi har set hidtil, er bare begyndelsen.
Claus Bülow Christensen giver en opdateret gennemgang af de store omvæltninger tv-industrien har set de seneste år, hvor bl.a. et firma som Netflix har ændret meget på markedet inden for både distribution og produktion af tv.
Forandringerne er voldsomme – der vendes op og ned på alt lige fra forretningsmodeller til forbrugeradfærd, og der er tydeligvis ingen vej tilbage.
Foredraget giver et indblik i de teknologiske kræfter, der er på spil i medieindustrien, såvel som forandringerne i forretningsmodellerne og tv-seernes nye brugeradfærd – og vi får et bud på, hvordan det hele vil udvikle sig de kommende år.
Foredraget findes i en version på én time, samt i en dybdegående version på to til til tre timer. Der kan aftales særlige vinklinger på forhånd.
Foredraget er righoldigt illustreret med grafik, data og adskillige videoklip, nogle specielt produceret til foredraget.
Foredragets overskrifter
-
Medieteknologi i galopløb
- TV mediets teknologi-historiske udvikling på fem minutter
- Hvad teknologiudviklingen betyder for medieindustrien
- Den nærmeste fremtids vigtigste nye teknologier
-
Distributions teknologien i fremtiden
- Det gamle transmissionsnets historie
- – fra antenner, kabler og satellit til internet
- Internettet som primært distributionssystem i fremtiden
- – 5G mobilnettet og Elon Musks satellitter
-
Tv og streaming
- Hvordan streaming kom til Danmark og erobrede tv-seerne på kort tid
- Hvordan forbrugerne har taget magten over deres tv- og streaming forbrug
- En gennemgang af de største aktører og deres fremtidige strategi – Netflix, Amazon, HBO, Disney/Fox
- Tv distributørernes skærpede udfordringer
-
Den Moderne tv-forbrugers muligheder
- Gennemgang af nye og kommende services og de store aktørers aktuelle udbud
- Analyse af strategierne bag Apple TV+, Amazon Prime Video, Disney Plus, HBO Max og Peacock (NBC/Universal)
- Om operatørdrevne tv-bokse, smart-tv’s og streaming enheder som AppleTV og Chromecast
- Nye tv-teknologier på konsumer markedet – betydningen af f.eks. UHD, HDR.
-
Hvor er medieforbrugerne på vej hen?
- Gennemgang af forbrugeranalyser fra både udland og indland
- Tolkning af tendenser i seneste adfærdsanalyser
-
Konklusioner
Kan også indgå:
-
Internet of Things
- Smart home udviklingen gennem de seneste 10 år
- Forbrugerne og IoT – hvad vil vi have?
- IoT fra giganterne – om Apple, Google og Amazon og deres krig om IOT kunderne – hvad kan de levere i dag?
- TV bokses integration med IoT
Foredraget rummer talrige illustrationer, data og video materiale, der understøtter alle pointer og konklusioner.
Kan afholdes på dansk eller engelsk.
Referencer
Foredrag afholdt gennem 2013-2021 for blandt andre:
- DMJX – Masterclass om tv i fremtiden
- FDA Festival – indlæg om fremtiden for tv-distribution
- Webinar for ledergruppe i DR – om streamingtjenester og techgiganter
- Rettighedsalliancen – om status for pirateri på nettet
- Dansk Erhverv – om afgifter på streamingtjenester i EU
- Dansk Energi, Fibergruppen
- ASOM-Net
- Den konservative presseforenings Mediekonference, Fællessalen
- Den Danske Publicistklub – oplæg og moderator af debat
- Det Danske Filminstitut – udviklingsseminar
- Miso Film – ledelses- og producent seminar
- Bibliotekarforbundet
- VIA Film & Transmedia
- Bo-Vest Antenneforening
- Sogeti TestExpo, Oslo
- Energi Nord – repræsentskabsmøde
- Waoo partner event
- EnergiFyn bredbånds arrangement
- Gigabit Danmark 2017, Dansk Industri
- Kulturstyrelsens Masterclass
- Det Danske Filminstitut – Filmpolitisk Forum
- Det Danske Filminstitut – bestyrelsens årlige strategiseminar
- Den Danske Filmskole – producerseminar
- Creative Alliance
- Brøndby Antenneforening
- Waoo! – interne kick-Off møder og salgsmøder
- Statsbiblioteket – IT afdelingens strategiseminar
- Dansk Musikforlæggerforenings Medlemsseminar
- Produktionsfirmaet Studios
- CopyDan AV Medier – årsmøde
- Videogramforeningens Årsmøde
- Aalborg Universitet, København
- SPOT Festival Århus
- Tele2015, Dansk Industri teleårsmøde
- Erhvervsstyrelsen – indlæg på lederseminar
- Fiktion 2015 – indledende foredrag på den danske filmbranches årsmøde i Filmhuset
- Flere gæsteforelæsninger på Dansk Medie og Journalisthøjskole
- FDA – Foreningen Danske Antenneanlæg års konference
Klummeskribent på MediaWatch:
https://mediawatch.dk/Medienyt/TV/article13616687.ece
Blogger hos Ekkofilm:
http://www.ekkofilm.dk/blogs/det-digitale-indblik/
Interviews på TV:
https://vimeo.com/channels/1064479
Claus Bülow Christensen på tv som ekspert på tv om tv
This video gallery couldn't be loaded.
the plugin could not retrieve data from the Vimeo API! This resource is restricted in your region.