PROGRAM
Copenhagen Future TV Conference 2019
Tirsdag 7. maj i Industriens Hus
Programmet er med forbehold for ændringer.
Konferencen afholdes på dansk, med undtagelse af de angivne indlæg.
Klik hér for at se programmet i overblik
Dagens program i overblik. Klik på indlæggene og kom til den grundige beskrivelse.
8:15 | Registrering og morgenmad |
9:00 | Siden sidst og det store overblik Claus Bülow Christensen |
9:20 | Hvad driver danskernes valg af underholdningsunivers? Julie Nygaard, Wilke |
9:45 | Fakta om tv-markedet Jacob Graff Hedebrink, Copydan Verdens TV |
10:05 | Seertal, succes og streaming Dennis Christensen, DR |
10:30 | Kaffepause og networking |
11:00 | Local streaming defining it’s position. Marie Nilsson, MediaVision |
11:30 | Realistic scenarios for the impact of new powerful streaming services from Disney, Apple and WarnerMedia Colin Dixon, nScreenMedia |
12:00 | Evolution of the Consumer Experience David Peek, Massive Interactive |
12:30 | Frokostbuffet i forhallen |
13:30 | Den Interaktive tv-serie – fremtidens tv? Simon Jon Andreasen, Den Danske Filmskole |
14:00 | Content Discovery i fremtiden Anne-Marie Skovgaard Ubbe, Playpilot |
14:25 | Aggregatorens rolle i fremtiden Christian Morgan, Nuuday |
15:00 | Kaffepause og networking |
15:30 | Dansk tv-serie produktion og de amerikanske streaming services Peter Bose, MisoFilm |
16:00 | FutureTV Fremtidspanel Keld Reinicke og Ulf Lund |
16:25 | Afrunding af dagen |
16:30 | The End |
8:15 – 9:00
Registrering og morgenmad
Kom i god tid til en lækker morgenmadsbuffet i Dansk Industris flotte forhal. Så kan du også møde de andre deltagere over en kop kaffe og en bid brød.
9:00 – 9:15
Claus Bülow Christensen
Tomorrows Next Media Consultancy
Siden sidst og det store overblik
Claus Bülow Christensen ser tilbage på året, der er gået siden seneste FutureTV konference, og giver et frisk overblik over tv-markedets mest markante aktører, såvel internationalt som nationalt – og sætter scenen for dagens konference.
Claus Bülow Christensen
Har arbejdet med medier og teknologi siden 1985, bl.a. i TV 2, Metronome koncernen, Tele Danmark, Framfab, GlobalConnect m.fl. Mangeårig analytiker og hyppigt citeret ekspert om den digitale medieudvikling.
Foredragsholder og klummeskribent på Ekkofilm, og stifter og tilrettelægger af Copenhagen Future TV Conference.
9:15 – 9:45
Julie Nygaard
Head of Media & Telco, Partner, Wilke
Hvad driver danskernes valg af underholdningsunivers?
Danskerne har ændret medieadfærd de seneste år, og det har i tv-branchen ført til omstillinger, der står øverst på agendaen mange steder i branchen. Årsagen skal findes i kombinationen af det voksende udbud af indholdsudbydere, og at danskerne forholder sig mere kritisk, når de skal sammensætte husstandens underholdningsunivers.
Det er en fortsat udfordring at forstå, hvad der driver danskernes valg af det, de vil betale for at se. Hvordan man som udbyder gør sig fortjent til at blive en del af danskernes underholdningsunivers – når der tages højde for pris og attraktivt indhold som de gængse drivkræfter for valget.
Det spørger vi danskerne om, og besvarer bl.a. følgende spørgsmål:
Wilke har stort branchespecifikt kendskab og rådgiver samarbejdspartnere i mediebranchen ift. at skabe bedre kundeoplevelser og udvikle løsninger på baggrund af indsigter. Derfor har vi i oplægget fokus på at afklare dels hvad og hvorfor, men i lige så høj grad hvordan man som medieaktør skal forholde dig til danskernes ændrede medieadfærd.
Julie Nygaard
Head of Media & Telco, Partner, Wilke
Julie er partner i rådgivnings- og analysevirksomheden Wilke, hvor hun står i spidsen for projekter inden for mediebranchen.
Julie har stor viden om mediebranchens udfordringer, og har de seneste 10 år arbejdet koncentreret med at hjælpe private organisationer med at omsætte kundeindsigter til strategiske udviklingstiltag til at skabe bedre kundeoplevelser.
9:45 – 10:05
Jacob Graff Hedebrink
Direktør, Copydan Verdens TV
Fakta om tv-markedet
Copydan modtager tal for tv-markedet for 2,2 mio. abonnenter på tværs af de forskellige distributionsplatforme og fortæller på basis af disse tal om tv-markedets faktiske udvikling, tendenser og forandringer.
Hvor mange forbrugere nedmigrerer eller opsiger tv-abonnementet, hvor mange tv-kanaler har en gennemsnitlig dansk husstand, hvad består tv-abonnementet af i dag, hvor stor er udbredelsen af de forskellige digitale tjenester, og hvad kan man sige om brugen?
Copydan leverer kolde fakta om tv-markedet.
Jacob Graff Hedebrink
Direktør, Copydan Verdens TV
10:05 – 10:30
Dennis Christensen
Chef for DRs medieforskning, DR
Seertal, succes og streaming
Vi har i Danmark siden 1992 været begunstiget med en meget detaljeret måling af danskernes tv-forbrug. Men siden YouTube, Netflix og de øvrige internationale streaming aktørers indtog i den danske medier andedam har noget forandret sig.
Mens vi fortsat ved alt om hvad der sker på flow-tv, bliver en større og større andel af danskernes forbrug overset af tallene. Skiftet fra broadcastparadigmets fortrinsvist reklamefinansierede system til streamingparadigmets primært abonnements finansierede model har betydet at offentlighedens kendskab til forbrugstal er kraftigt forringet.
Samtidig har streaming virkeligheden også betydet noget for definitionen af succes på mediet, for behøver man egentlig at have en million til premiereafsnittet, når man kan samle en million op over flere uger? Hvad betyder det for vores forståelse af programmers succes, når forbruget tidsforskydes og forbrugsmønstrene ændrer sig.
Endeligt har de nye digitale platforme også budt på nye metrikker, som adskiller sig fra de klassiske shares og ratings. Hvad er egentlig værdien af kliks, likes og views i en moderne medievirkelighed? Bevæger vi os bort fra ratings i fremtiden?
Dennis Christensen, Chef for DRs medieforskning, tager os på rundtur i målenes og metrikkernes mange muligheder og potentielle faldgruber når han svarer på sammenhængen mellem seertal, succes og streaming.
Dennis Christensen
Chef for DRs medieforskning, DR
Chef for DR Medieforskning. Optaget af samspillet mellem data og strategi samt anvendelsen af data som ledelsesværktøj. Bevæger mig i krydsfeltet mellem strategi, analyse og kommunikation og trives netop med at sikre et sammenspil mellem den analytiske indsats, virksomhedens strategi og vores evne til at kommunikere herom – internt såvel som eksternt.
10:30 – 11:00
Kaffepause og networking
Få en god kop kaffe og godt selskab i forhallen.
11:00 – 11:30
Marie Nilsson
CEO, MediaVision
Local streaming defining it’s position
Mediavision presents the companies newest data of the market development. Today, we have a 60% daily reach of online viewing and 50% penetration of SVOD in the Nordics – pushing the industry into the next phase of transformation.
To stay relevant, it will be increasingly important for the local players to differentiate vis-à-vis the global companies – regardless of business model (SVOD or AVOD).
In this session, we will take a look at how the different players in the Nordics attract and retain viewers as well as subscribers. What are the key learnings for the next phase?
This presentation is in English.
Marie Nilsson
CEO, Mediavision
Marie Nilsson is the CEO of Mediavision, a leading Nordic media consultancy and analysis company.
Mediavision helps its clients to navigate as the video industry is transforming, closely following the development for SVOD, AVOD, TVOD as well as traditional broadcast in all Nordic countries.
Clients include media owners, broadcasters, telco’s, production companies, investors and collecting societies among others.
11:30 – 12:00
Colin Dixon
nScreenMedia
Realistic scenarios for the impact of new powerful streaming services from Disney, Apple and WarnerMedia
What is going to happen, when Disney Plus launches? And what are Warner Media up to? What will be the impact on the streaming market with AppleTV+ as a new player? Will Amazon Prime go all-in on the European/Nordic markets?
What is the chance that all these new giant and powerful companies will launch their streaming services in The Nordic region this year?
Though this is obviously guess work, we will try to present some plausible scenarios on the impact of these certain market developments, seen from the perspective of an experienced analyst, with deep knowledge of the market, and intensively following this markets dynamics the past 15 years.
This presentation is in English.
Colin Dixon
Owner and principal analyst, nScreenMedia
Colin Dixon is a well-known analyst specializing in Digital TV, Over-the-Top and IPTV for nScreenMedia which he founded in 2013.
Over the last 15 years he has held senior executive positions at Microsoft/WebTV, Liberate and Oracle delivering products and services to the Cable, Satellite and IPTV industries.
12:00 – 12:30
David Peek
Director of Solution Engineering, Massive Interactive
Evolution of the Consumer Experience
Why Targeted Video User Experience are the Key to Unlocking OTT Growth
In this presentation, Massive will share insights into the opportunities faced by television operators worldwide who are looking to maximize OTT growth, including:
Massive Interactive is the company behind the upcoming new suite of apps delivering the streaming experience for national Danish public service broadcaster, DR.
This presentation is in English.
David Peek
Director of Solution Engineering, Massive Interactive
Director of Solution Engineering at Massive. With almost a decade of experience working in online video, David Peek has helped shaped the way the world consumes entertainment.
He has been instrumental in helping telcos, broadcasters and content owners map their OTT ambitions against industry trends, bringing digital experiences to life for television operators across the globe.
12:30 – 13:30
Frokostbuffet i forhallen
Vi byder på en rigtig god frokostbuffet i Dansk Industris flotte forhal.
13:30 – 13:55
Simon Jon Andreasen
Leder af instruktøruddannelsen for animation og interaktive medier, Den Danske Filmskole
Den Interaktive tv-serie – fremtidens tv?
Netflix, der har udviklet en effektiv maskine til at distribuere film og tv-serier over hele kloden, har sat sig for at puste liv i den interaktive film. Man har allerede afprøvet interaktivitet på en række børnefilm, for eksempel Puss in Book: Trapped in an Epic Tale og Buddy Thunderstruck.
I julen 2018 overraskede Netflix sine brugere med lanceringen af sin første interaktive film for voksne: Bandersnatch. Den indgår i antologiserien Black Mirror, og er en stor satsning for Netflix.
Men er Netflix’ Bandersnatch vejen frem, og hvordan fungerer konceptet? Hvad er historien bag interaktive fortællinger? Hvordan opfatter forbrugerne det, hvad taler det til i os?
Få i dette indlæg også tips og tricks til, hvordan man opbygger en interaktiv fortælling, når den danske branche selv skal i gang!
Simon Jon Andreasen
Leder af instruktøruddannelsen for animation og interaktive medier, Den Danske Filmskole
Simon Jon Andreasen er en af Danmarks mest erfarne, når det gælder at fortælle interaktive historier. Han stiftede i 1996 firmaet Deadline Games, der stod bag internationale spil succeser som Blackout, Globetrotter og Total Overdose.
Simon har også en fortid som tv og dokumentar producent. I dag er han leder af instruktøruddannelsen for animation og interaktive medier.
13:55 – 14:25
Anne-Marie Skovgaard Ubbe
Managing Director DK/Co Founder, Playpilot
Content Discovery i fremtiden
Udbuddet af kvalitetsindhold på streaming har aldrig været større. Alene siden Playpilots lancering i Danmark i 2016, har mere end 45.000 titler bevæget sig ind og ud på de indekserede tjenester.
Vi hører Anne-Marie fortælle om tjenestens begyndelse, samt hvordan Playpilot arbejder med redaktionel og social kuratering af content.
Hvordan er de lykkedes med at engagere brugerne, hvor mere etablerede brands kæmper og hvad tror de på er næste skridt?
Playpilot er Skandinaviens største streaming guide, der lader brugere søge i og udforske indhold fra 20+ streamingtjenester på ét sted. Tjenesten har stor fokus på det sociale aspekt ved at søge og dele inspiration med hinanden.
Anne-Marie Skovgaard Ubbe
Managing Director DK/Co Founder, Playpilot
Anne-Marie Skovgaard Ubbe
Har 15 års erfaring med filmproduktion fra blandt andet Miso Film, DR-Drama og Nordisk Film og har mere end 35 spillefilm og tv-serier bag sig.
I 2015 medstifter af Playpilot hvor hun har ansvaret for den danske afdeling, samt firmaets overordnede content strategi.
14:25 – 15:00
Christian Morgan
Chief Strategy Officer, Nuuday
Aggregatorens rolle i fremtiden
I lyset af en værdikæde i opbrud og skiftende tv-vaner giver Christian Morgan et indblik i, hvordan man som landets største tv-distributør forbliver relevant for danskerne.
Christian fortæller om hvilke tendenser og udfordringer, man som tv-distributør oplever i en tid, hvor mediemarkedet bevæger sig hurtigere end nogensinde før.
Christian vil bl.a. bidrage med Nuudays perspektiv på en værdikæde i total opløsning og konsekvenserne og mulighederne i et ekstremt fragmenteret medielandskab.
Christian perspektiverer til sidst til Nuudays egne strategiske dispositioner, og hvorfor man i lyset af de udfordringer, man har identificeret, netop har valgt disse.
1. Markeds tendenser og udfordringer
2. Strategiske perspektiver
Christian Morgan
Chief Content Officer, Nuuday
Christian Morgan is responsible for Nuuday content and entertainment dispositions across all Nuuday brands. Part of Executive Management Team.
Nuuday leverer digitale services inden for telefoni, bredbånd og tv til private og virksomheder samt bl.a. cloud-baserede samarbejds- og kommunikationsløsninger til erhvervsmarkedet. Nuuday består af en række brands, som udfylder forskellige behov hos privat- og erhvervskunder.
YouSee, Telmore, Fullrate, Hiper og Blockbuster servicerer danskere på tværs af alder, køn og bopæl på privatmarkedet.
På erhvervsmarkedet servicerer Nuuday mindre såvel som store erhvervsvirksomheder med TDC Erhverv, Fullrate Pro, Netdesign, Firmafon og Secu. Nuuday beskæftiger omkring 4.500 medarbejdere på tværs af Danmark og har mere end 6 mio. privat- og erhvervskundeforhold.
15:00 – 15:30
Kaffepause og networking
Få en god kop kaffe og godt selskab i forhallen.
15:30 – 16:00
Peter Bose
Producer & Partner, MisoFilm
Dansk tv-serie produktion og de amerikanske streaming services
Vi har inviteret den danske producer Peter Bose til en samtale om hans erfaringer med at arbejde med store danske tv-serie produktioner i et samarbejde med både Netflix og lokale nordiske tv-selskaber.
Hvordan ser han fremtiden vil tegne sig for et dansk produktionsselskab i en ny tv-verden, med nye globale distributionsmuligheder? Hvad kan han fortælle om erfaringer med at samarbejde med Netflix?
Peter Bose
Producer & Partner, MisoFilm
Peter Bose has worked in the film industry since 1996.
Peter is specialised in film financing and business management and has structured the financing and production of a large number of Scandinavian productions.
Peter worked in the financial business, before joining Victoria Film as Head of Financing in 1996. In 1998 Peter became Vice President at Per Holst Film (a division of Nordisk Film).
In 2000 Peter co-founded the production company FilmPeople and from 2003 to 2005 he held a position as Executive Producer at Yellow Bird Films.
Peter co-founded Miso Film with business partner Jonas Allen in 2004.
16:00 – 16:25
Moderator:
Claus Bülow Christensen
Tomorrows Next Media Consultancy
FutureTVs Fremtidspanel
Vores panel er nogle af de mest erfarne personligheder, der har arbejdet og arbejder både operationelt og analytisk med tv-mediet og tv-markedet i Danmark.
Panelet reflekterer over konferencedagens mange input, og vi forsøger at give et kvalificeret bud på, hvad vi kan forvente os de allernærmeste år.
Krystalkuglekiggerne
Ulf Lund
Direktør, BoxerTV
Keld Reinicke
Tv and Media Executive
16:25 – 16:30
Afrunding af konferencedagen ved Claus Bülow Christensen.