Copenhagen Future TV Conference 2020
Tirsdag 25. august i Industriens Hus
Dagens program
Programmet er med forbehold for ændringer.
Klik hér for at se programmet i overblik
Klik på indlæggene for at se detaljeret beskrivelse.
8:30 | Registrering og morgenmad |
9:00 | Tv årtiet vi tog afsked med – og årtiet der kommer Claus Bülow Christensen |
9:30 | Livet efter cable-cutting – perspektiver fra brugerrejsen Mette Stensbek Christensen, Wilke |
10:00 | The liquid consumer – hvordan ser fremtidens medieforbrugere ud? Sofie Hvitved, Instituttet for Fremtidsforskning |
10:30 | Kaffepause og networking |
11:00 | The challenge of change Tony Maroulis, Ampere Analysis |
11:30 | How to Navigate the Future of Streaming Max Signorelli, Omdia |
12:00 | Understand your content and your viewers – with the help of AI Arash Pendari, Vionlabs |
12:30 | Frokostbuffet i forhallen |
13:30 | Når maskinerne overtager underholdningen – om kunstig intelligens og fremtidens syntetiske virkeligheder Nikolaj Sonne |
14:00 | Tv reklamer i fremtiden – hvor skal pengene komme fra, og hvor skal de hen? Claes Braagaard & Peter Loell, Omnicom Media Group |
14:30 | Dansk public service i fremtiden Jørgen Ramskov, Producentforeningen |
15:00 | Kaffepause og networking |
15:30 | De danske tv-distributører og den nærmeste fremtid Ulf Lund – BoxerTV, Kim Poul Christensen – Nuuday, Sune Nabe Frederiksen – Stofa, Jørgen Stensgaard – Waoo |
16:30 | Afrunding af dagen |
Kom i god tid til en lækker morgenmadsbuffet i Dansk Industris flotte forhal, og mød de andre deltagere over en kop kaffe og god morgenmad.
Claus Bülow Christensen
Siden Claus Bülow Christensen stiftede Copenhagen Future TV Conference tilbage i 2007, har konferencens talere været med til at introducere mange af de nye aktører og teknologier på tv-markedet, og konferencen var et at de steder, hvor mange danske branchefolk første gang hørte ordet Netflix.
Vi ser tilbage på årtiet, der gik, og giver et sammendrag af 10’ernes højdepunkter i tv-mediets udvikling. Vi tager også et overordnet kig i krystalkuglen for det næste årti, bl.a. med et granskende blik på facts og viden om de kommende amerikanske streaming giganter.
Hvad vil DisneyPlus, HBOMax og Peacock fra NBCUniversal tilbyde, og hvad og hvordan kommer de til det nordiske marked? Hvordan bliver de prissat, og vil de appellere til danske tv-seere, og hvor stort et pres vil de lægge på det danske tv-marked?
Scenen sættes også for dagen med et frisk overblik over tv-markedets mest markante danske aktører, bl.a. med en række tal for det danske tv-marked.
Indlæg på dansk.
Claus Bülow Christensen
Stifter og CEO, TomorrowsNextMedia Consultancy
Claus Bülow Christensen er tilrettelægger af Copenhagen Future TV Conference 2020 og vil være dagens moderator.
Har arbejdet med medier og teknologi siden 1985, bl.a. i chefstillinger på TV 2, Metronome koncernen, Tele Danmark, Framfab, Dansk Bredbånd, GlobalConnect m.fl.
Stod i 2002 bag Danmarks første internetbaserede tv-distribution og Video On Demand produkt hos elselskabet NVE nystartede fibernet afdeling, et koncept, der senere blev til firmaet Waoo, og starten på de danske elselskabers udbygning af fibernet.
Har arbejdet siden 2005 som rådgiver og konsulent for film- og tv-branchen, og teleindustrien.
Er som mangeårig analytiker af den digitale udvikling på mediemarkedet en hyppigt citeret ekspert i danske medier, radio og tv.
Foredragsholder og blogskribent på Ekkofilm – og stifter og tilrettelægger af Copenhagen Future TV Conference.
Mette Stensbek Christensen
Danskernes medieadfærd er under hastig forandring, og andelen af cable-cuttere er stødt stigende, hvor flere danskere vælger selv at sammensætte deres eget underholdningsunivers udenom en tv-distributør. Den nyfundne glæde ved selv at sammensætte er dog ikke entydigt positiv.
I år sætter Wilke derfor fokus på cable-cutters. Vi undersøger, hvem de er, hvad der har motiveret dem, og hvor de er i dag med deres medieforbrug.
Vi ser især på, hvordan deres brugerrejse er forløbet, og undersøger blandt andet:
Wilke har stort branchekendskab og rådgiver om, hvordan mediebranchen bliver i stand til at skabe bedre og friktionsløse kunderejser.
Indlæg på dansk.
Mette Stensbek Christensen
Wilke, Commercial Director
Har arbejdet med kundecentreret forretningsudvikling og markedsanalyse siden 2006, bl.a. i Kantar Gallup og Epinion.
Har samarbejdet med en lang række af de største medieudbydere i Danmark på tværs af platforme, heriblandt f.eks. Nuuday, Bonnier, DR og Turner Broadcasting.
Har dyb viden om forbrugerbehov og tendenser fra en lang række brands på tværs af brancher, og dermed bred indsigt i, hvad der skaber gode kundeoplevelser.
Sofie Hvitved
Du har været i TV-branchen i mange år og har tjek på de nyeste teknologier og tendenser – men er du gearet til kravene fra fremtidens forbrugere?
COVID-19-krisen har i den grad accelereret udviklingen i forhold til brugen af medier, hvor live-streaming, home-made tv-produktioner og virtual co-viewing er blevet det nye sort. ‘Shopstreaming’, hvor e-handel og streaming kombineres er også en af de nye internationale tendenser, som er værd at holde øje med, og det ellers lidt tilsidesatte virtual reality ser ud til at få sig en 2. bølge i manglen af IRL alternativer.
Vi var allerede inden coronakrisen godt på vej ind i en virkelighed med mere flydende forbrugsmønstre, en horisontalisering af konkurrence, nye teknologier og skiftende forbrugerbehov. Disse trends er blot blevet forstærket. Tilsammen repræsenterer de et grundlæggende skift i forbrug, som er i gang med at skabe helt nye spilleregler i tv-branchen.
I dette oplæg vil Sofie Hvitved fra Instituttet for Fremtidsforskning gennemgå nogle af de megatrends, som har betydning for fremtidens medielandskab og tage et deep dive ind i den nye type forbruger, som forventer personligt skræddersyede produkter og konstruerer sin egen midlertidige og kontekstafhængige identitet. Forbrugere som ikke længere opfører sig som de ’burde’. Det handler ikke længere om, hvem dine brugere er, men hvordan de opfører sig.
De nye teknologiske tjenester er også i gang med at forandre, hvor vi placerer vores tillid, når vi vælger på hylden af underholdningstilbud og her spiller data en ny rolle i forhold til at skabe ‘automatiseret tillid’ og forstå forbrugerne. En tillid, som mange i branchen er ved at miste, og som er helt central, hvis de nordiske medier skal forblive relevante i fremtiden.
Kom med når Instituttet for Fremtidsforskning tager dig med på en 360 graders indblik i fremtidens forbrugere og konsekvenserne for fremtidens medielandskab.
Indlæg på dansk.
Sofie Hvitved
Associeret partner, Instituttet for Fremtidsforskning
Projektchef på tænketanken Future of Nordic Media Landscape.
Sofie arbejder i krydsfeltet mellem medier og teknologi og har en solid strategisk bagrund i mediebranchen f.eks. i DR Strategi & Projekt samt som projektleder gennem flere år på mediekonferencen New Media Days.
Hun er Cand. Mag. i Medievidenskab fra Aarhus Universitet og står bl.a. i spidsen for en ny nordisk tænketank om fremtidens medielandskab.
Læs mere på iff.dk/initiativer/nordicmedia2030
Instituttet for Fremtidsforskning er en non-profit og uafhængig organisation, grundlagt i 1969 af forhenværende OECD-generalsekretær Thorkil Kristensen til gavn for samfundets udvikling. Instituttets mission er at reducere kompleksitet og oplyse beslutningstagere om fremtiden, så de kan træffe de bedst mulige valg i nutiden og på dette grundlag skabe deres fremtid.
Læs mere på www.iff.dk
Få en god kop kaffe og godt selskab i forhallen.
Tony Maroulis
It is widely acknowledged that the television industry is in a period of significant change, just as fundamental as the advent of moving pictures. In this presentation, Tony Maroulis outlines how broadcasters should embrace this situation.
2019 has been the year in which broadcasters have acknowledged this shift. The dramatic growth in SVOD in recent years relative to pay-TV is a clear indicator of why broadcasters are obsessed with streaming services. For the first time, broadcasters seem to have acknowledged a shift in viewing behaviour, with the decline of linear viewing accelerating over the past two years, particularly amongst younger demographics.
As content owners and device-led platforms seek to develop their own streaming services direct to consumers, so broadcasters have decided if they can’t beat them, they should join them with their own offers.
Tony Maroulis outlines the opportunities this rapidly developing market presents, including possible changes to the SVOD business model to allow for the introduction of advertising supported VOD.
Indlæg på engelsk.
Tony Maroulis
Ampere Analysis, Principal Analyst
Tony joined Ampere Analysis in July 2016, and has since led the company’s financial analysis (Markets) product family spanning the telecommunications, TV, and media industries, and tracking 1000+ globally across nearly 100 countries.
He has close to a decade of experience as an industry analyst, with a background in mobile technologies and mobile media, with previous roles in analysing all aspects of the mobile industry and value chain, including operators, media, devices, and infrastructure.
He has completed consulting projects with a range of media, technology, and telecoms companies, as well as regulatory bodies. Tony holds a BSc in Chemistry from the University of Reading and speaks four languages; Greek, Polish, English and French.
Ampere is a market-leading data and analytics firm. Our research meshes in-depth financial and KPI analysis of company performance, detailed consumer profiling and polling, and title-by-title coverage of licensing and commissioning, to provide clients with a comprehensive and accurate view of global media markets.
Max Signorelli
This presentation reveals the latest insights into the development of global and local OTT video providers and streaming services, through their expanding partnerships with pay TV operators as well as increasing investment in local content.
The presentation is supported by the latest known figures for the European market for pay-tv and streaming services, including trends in the Nordic market as well as the impact of the COVID-19 pandemic.
The presentation will also investigate how the newly launched and upcoming Direct-To-Consumers players, like DisneyPlus and HBOMax, will change the market and whether Netflix and Amazon’s position as top subscription video providers will come under threat.
Indlæg på engelsk.
Max Signorelli
Media & Entertainment Analyst, Omdia (IHS Markit Technology)
Max Signorelli is a research analyst for the Media & Entertainment team in technology at IHS Markit, with specific interest in and knowledge of online video and its impact on global media and technology markets.
Producing detailed and informative insights into business strategy and data to understand both the immediate impact as well as the wider industry implications, working very closely with distinguished experts across all media platforms from service operators and telecommunication companies to regulatory and advisory organisations.
Arash Pendari
With vast content libraries and increased competition from new video platforms, the problem streaming platforms now need to address is how they help viewers find what they want to watch.
By truly understanding the key elements of content, Vionlabs proven technology and the concept of true personalization powered by AI and emotions, can help provide the right content in front of the right user at the right time.
In this session, we will take a look at how to use AI technology today to find greater understanding of your content and your viewers. You will learn how applying AI to your service can help you scale faster and create a more dynamic platform that adapts faster to viewer behavior and its’ changes.
Indlæg på engelsk.
Arash Pendari
Creative Director and Product Evangelist, Vionlabs
With a background in game development and game design, Arash Pendari is a talented serial entrepreneur with an extensive experience in running technology-based businesses.
He is the Creative Director and Product Evangelist at Vionlabs, the company he founded in 2010 with the mission to enhance the user experience for TV and movie lovers across the globe. Over the last decade, the company has developed truly unique content discovery tools and experiences, powered by AI, to increase time spent watching, by reducing time users spend searching for interesting and compelling content.
Vi byder på en rigtig god frokostbuffet i Dansk Industris flotte forhal.
Nikolaj Sonne
AI (Artificial Intelligence) benyttes allerede i dag i massivt omfang til at kuratere, hvad vi hver især bliver præsenteret for, når vi fordriver vores kostbare tid på sociale medier og streamingtjenester.
Vi har allerede afleveret svimlende mængder af petabyte af dataguld om os selv til alt fra Facebook til Netflix – data, der er solid næring til at mætte underholdningsindustriens AI systemer.
Systemer og maskiner, der så småt er gået i gang med at producere ‘originalt’ tekst-indhold i form af simple avisartikler, mens computer grafikken bliver bedre og bedre til at efterligne vores virkelighed, og gøre de gamle mennesker unge og de døde mennesker levende.
I oplægget giver Nikolaj Sonne et bud på fremtiden for syntetiske tv-oplevelser, og gennemgår konkrete her-og-nu-teknologisk funderede bud på en fremtid, hvor maskinerne ikke holder sig til teksten, men derimod tilbyder 100 % syntetisk væg-til-væg underholdning. Så spænd sikkerhedsbæltet og se og hør om en fremtid, du ikke troede muligt.
En fremtid, vi måske ikke vil have, men som vi nok skal få.
Indlæg på dansk.
Nikolaj Sonne
Nikolaj Sonne er journalist og tidligere vært på So ein Ding.
Han fortæller historier om teknologi og hvad den gør ved verden, som fjernsyn, læsestof og live.
Claes Braagaard og Peter Loell
Reklamer på TV har altid haft en særstatus, når det har drejet sig om at skabe effektiv markedsføring.
Selv efter tilkomsten af reklamer på Youtube, Facebook Video og web-tv, har de klassiske tv-spots formået at tiltrække penge (og seere) til danske tv-stationer, ikke mindst i kraft af den dækning og gennemslagskraft, som dette massemedie tilbyder.
Vel og mærke også selv om streaming har flyttet seeradfærden, specielt hos yngre, til platforme, uden annoncering.
De sidste par år har tv-reklamer også tiltrukket mange nye annoncører, der normalt har placeret deres budgetter på digitale medier. Så tv-reklamerne har genvundet fordums hæder hos mange indkøbere, der ikke har opnået den forventede effektivitet på alle de mange nye digitale medier.
So far, so good…
Men 2020 bliver anderledes – ikke mindst fordi usete uenigheder i distributionsleddet, helt nye streamingtjenester og digitale mediers nye produkter nu truer den værdifulde dækning og gennemslagskraft.
Og så er der jo lige det, at indtjeningsmæssige hensyn kan åbne for, at tidligere reklamefri streamingtjenester pludselig ændrer holdning. Kan f.eks. Netflix og HBO blive presset derud og hvad med altid kommercielle Amazon? De får begge fra snart konkurrence fra f.eks. Peacock, streamingtjenesten fra NBC/Universal, der bliver født med reklamefinansiering.
Så hvor skal reklame milliarderne nu ende fra 2020?
Indlæg på dansk.
Claes Braagaard
Chief Investment Officer, Omnicom Media Group
Claes er ansvarlig for at sikre de bedste marketing effekter til de bedste priser, på vegne af nogle af de største annoncører i branchen. Han har dermed fingeren på pulsen, når det drejer sig om hvor annoncekronerne bliver allokeret hen i 2020. Han har 20 års erfaring fra medie og reklamebranchen, de sidste 5 år som øverste ansvarlig for Omnicom Media Groups medieinvesteringer.
Peter Loell
Director, Hearts & Science, Omnicom Media Group
Peter rådgiver annoncører om hvilke medier, der bedst muligt kan forbinde dem med deres valgte målgrupper og dermed formidle deres budskab, Han bliver ofte spurgt om at se ”rundt om hjørnet”, hvad fremtiden bringer indenfor medie og reklamer, ikke mindst inden for teknologi.
Jørgen Ramskov
Hvordan vil man sikre sammenhængskraft i vores lille medieland, i en fremtid med overvældende mange flere udenlandske tilbud? Vi står overfor en kulturimperialistisk tsunami af ny amerikansk streaming, allerede fra i år.
Analytikerne, der taler på årets FutureTV konference, er enige om, at de store amerikanske streaminggiganter kommer til Norden senere i 2020. Såsom DisneyPlus, HBOMax, Peacock og Amazon vil skrue op for deres markedsføring af den allerede eksisterende tilstedeværelse i Norden – og Netflix vil ikke se sovende til.
Vores kulturminister har meldt ud, at det omdiskuterede og snævre medieforlig fra 2019 skal åbnes senere i 2020, med henblik på at sikre et bredere medieforlig. Men hvad vil dette betyde i praksis, især for tv og film i Danmark? Skal DR fortsat nedskæres, og vil vores viden om de amerikanske streaminggiganter betyde noget for et nyt medieforlig?
De internationale streamingtjenester, såsom Netflix, har allerede taget en væsentlig andel af økonomien i det danske mediemarked. Og når Amazon Prime, HBO Max, Disney+, Apple+ og andre lignende tjenester også tager deres andel af markedet, så flyttes der meget markante midler fra nationalt forankrede aktører, som investerer hovedparten af deres danske omsætning i nyt dansk indhold, over på internationale hænder.
De vil kun i ringe grad interessere sig for at fortælle historier, som kun vedrører danskerne, og vil formentlig kun investere en meget lille andel af deres danske omsætning i dansk indhold. Det økonomiske kredsløb for dansk indholdsproduktion bliver herved væsentligt udfordret over de kommende år.
Vi ser i dette indlæg nærmere på de forskellige interessenters holdninger og de forventede temaer i forhandlingerne om et nyt medieforlig.
Få genopfrisket den danske public service definition i Radio- og fjernsynslovens § 10:
“Den samlede public service-virksomhed skal via fjernsyn, radio og internet el. lign. sikre den danske befolkning et bredt udbud af programmer og tjenester omfattende nyhedsformidling, oplysning, undervisning, kunst og underholdning. Der skal i udbuddet tilstræbes kvalitet, alsidighed og mangfoldighed. Ved programlægningen skal der lægges afgørende vægt på hensynet til informations- og ytringsfriheden. Ved informationsformidlingen skal der lægges vægt på saglighed og upartiskhed. Programvirksomheden skal sikre befolkningen adgang til væsentlig samfundsinformation og debat. Der skal endvidere lægges særlig vægt på dansk sprog og dansk kultur. Programvirksomheden skal endvidere afspejle bredden i produktionen af kunst og kultur og give programtilbud, som reflekterer mangfoldigheden af kulturinteresser i det danske samfund.”
Indlæg på dansk.
Jørgen Ramskov
Direktør, Producentforeningen
Mere end 20 års erfaring som leder, CEO og bestyrelsesmedlem indenfor medier, tv, film og kultur. Har været direktør i både meget store og komplekse organisationer som DR og i mindre private selskaber som Nimbus Film. Stor erfaring i ledelse af kreative organisationer, mennesker og processer.
Mange års arbejde i krydsfeltet mellem private selskaber og offentlige institutioner og stor erfaring med målstyring og politiske beslutningsprocesser.
Jørgen Ramskov var, før han tiltrådte som direktør for Producentforeningen, chefredaktør og direktør på Radio24syv.
Få en god kop kaffe og godt selskab i forhallen.
Ulf Lund, BoxerTV
Kim Poul Christensen, Nuuday
Sune Nabe Frederiksen, Stofa
Jørgen Stensgaard, Waoo
Vi har inviteret de fire største danske tv-distributører til at give os et indblik i deres strategi for de allernærmeste år.
Betalings-tv-branchen i Danmark, som er forankret hos tv-distributørerne, står for omkring halvdelen af finansieringen af dansk indhold, og har over årene opbygget en meget væsentlige økonomi og en kundebase på over to mio. husstande i Danmark.
Med streaming teknologien kan tv-stationerne nu sælge deres produkter direkte til forbrugerne i en abonnementsbaseret model, et koncept introduceret af Netflix i 2012. Amazon Prime, Disney+, AppleTV+ og andre lignende tjenester kan tilsvarende gå direkte til forbrugerne – uden om tv-distributørerne.
Denne udvikling er en markant udfordring for de danske tv-distributører, der løbende mister kunder på de traditionelle kabel-tv pakker, men samtidig har fået nye muligheder for at genopfinde deres rolle i økosystemet.
En drivkraft for dette har været tv-bokse og apps til tv-pakker på andre enheder (TV Anywhere), og nye måder at pakke bredbånd, teleprodukter, tv-programmer og streamingtjenester sammen på. Det har også betydet foreløbig ét større opgør mellem en tv-kanal ejer og en tv-distributør, og det vil vi formentlig se mere af.
Men hvor står de forskellige danske tv-distributører i dag? Hvad er deres strategi med tv-bokse, partnerskaber, bundling af streamingtjenester, og teleinfrastruktur? Vi har inviteret dem til at give os et indblik i denne betydningsfulde del af tv-markedet.
Indlæg på dansk.
Ulf Lund
Direktør, BoxerTV
Ulf har haft en central rolle på tv-distributionsmarkedet de sidste 20 år, først med en række direktørposter i TDC/YouSee, og siden 2015 som direktør for Boxer. Ulf er også medlem af koncernledelsen i Norlys, og ved siden af Boxer-jobbet har han det tværgående ansvar for Norlys-koncernens tv-aftaler og public affairs aktiviteter
Kim Poul Christensen
Head of Content, Nuuday
Nuuday is part of TDC Group – the incumbent Danish cable operator.
Kim is developing group entertainment position and responsible for a team managing content partnerships with local/regional broadcasters, global streaming services, Hollywood studios and rights holders (DR, TV 2, NENT, Netflix, HBO, Disney, BBC, ViacomCBS, Nordisk Film and many others).
Recently responsible for fathering a new streaming and broadcast channel ‘Xee’ (in partnership with Disney) and for acquiring Premier League and Bundesliga matches along with 1st pay movie rights for Nordisk Film, Lionsgate, Amblin and Paramount Studios
Sune Nabe Frederiksen
Direktør, Stofa
Jørgen Stensgaard
Direktør, Waoo
Jørgen Stensgaard har siden 2013 siddet som adm. direktør, og startede i Waoo som CFO i 2009. Jørgen sidder desuden som bestyrelsesformand for Danske Mediedistributører, som er brancheorganisationen for kommercielle TV- og radiodistributører. Jørgen sidder også i medieudvalget ved Dansk Erhverv.
Waoo A/S er Danmarks førende leverandør af internet, TV, streaming og telefoni via fibernettet – og er for 9. år i træk kåret som Danmarks bedste internetleverandør.