Mediavision: Nordisk streaming er fortsat i vækst

Læsetid ca.: 3 min

Nordisk status: 60-70% af de nordiske husstande nu har et eller andet streamingabonnement, og de nordiske familier har i gennemsnit tegnet abonnement på mere end to tjenester pr. husstand.

Fredrik Liljeqvist, Mediavision

Nordisk status: 60-70% af de nordiske husstande nu har et eller andet streamingabonnement, og de nordiske familier har i gennemsnit tegnet abonnement på mere end to tjenester pr. husstand.

Den samlede nordiske status er leveret af  analyseinstituttet Mediavision til C21media. Der er som bekendt ikke ét nordisk marked. De fire lande er forskellige med hensyn til historiske og aktuelle tendenser.

“Der er forskelle, som eksempelvis forskellig villighed til at betale for medier og teleoperatørers engagement. Public service tv’s position varierer også på tværs af de fire lande, hvilket også påvirker hvert enkelt marked,” sagde Fredrik Liljeqvist, senioranalytiker hos Mediavision.

“Norge og Danmark ligger i toppen af SVOD-optagelsen, mens Finland halter lidt bagud i forhold til naboerne.  Sverige er det største marked, der repræsenterer omkring 40 % af den nordiske befolkning, og udgør således en stor del af det samlede antal nordiske SVOD-abonnementer.”

På trods af inflation og eksplosive energipriser i 2022 har det nordiske SVOD-marked fortsat udsigt til vækst, og forbrugerne viser få tegn på at forstyrre det indtryk de kommende 12 måneder, vurderer Mediavision.

“Nu viser flere og flere husstande interesse i “gennemkøb” eller bundling af SVOD-tilbud. Det kan sagtens tolkes som en måde at spare penge på,” sagde Fredrik Liljeqvist med henvisning til husholdninger, der køber bredbånd, telefoni, og/eller traditionelt betalings-tv-abonnement, der inkluderer SVOD-tjenester i stedet for at gå direkte til en tjense og betale “fuld pris” for selvstændige SVOD-tjenester. Sidstnævnte har drevet det nordiske SVOD-markeds vækst i de seneste par år.

Det finske tv-marked skiller sig ud på de nordiske markeder, hvor betalings-tv har været historisk stærkt. Afstanden fra de nordiske naboer er dog blevet mindre i overgangen fra traditionelt betalings-tv til SVOD. Udbredelsen af betalings-tv-abonnementer i Finland er nu kunomkring halvdelen af Norge og Danmark, men SVOD-penetrationen i Finland ligger kun lige under det nordiske gennemsnit.

I modsætning til Finland har Norge og Danmark begge en forhistorie med stærke betalings-tv-markeder. Og Norge og Danmark er idag kendetegnet ved solide spillere på streamingområdet og ikke mindst abonnenter med en høj betalingsvillighed for sport.

0 Kommentarer

Skriv en kommentar

Lyst til at kommentere?
Skriv gerne!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs også