Streamere der udspringer af danske tv-kanaler klarer sig bedst
Hver dansker brugte i gennemsnit 77 min. dagligt på de forskellige streamingtjenester i 1. kvartal. Det svarer til en stigning på 18%, og det er rekord.
Det skriver TV 2 i sin seneste streamingrapport for 1. kvartal 2023 baseret på data fra Nielsen seermålinger. Mere end totredjedel af danskerne streamer nu minimum én gang om ugen, konstaterer TV 2.
I den seneste medierapport har TV 2 valgt at opdele de danske streamingaktører i tre kategorier for at betragte markedet med nye vinkler og flere nuancer
“I de tidlige streaming-år blev der ofte sat lighedstegn mellem streaming og on demand sening af international fiktion. Danskernes streamingforbrug har langt flere facetter end dét, og i dette kvartal ser vi, at fremgangen først og fremmest drives af de danske tjenester, der også står for langt størstedelen af seertiden,” siger Frederik Barnholdt, Head of Market & Performance Measurement, TV 2 Data & Insight, i rapporten.
Den største fremgang i 1. kvartal ses hos de streamingtjenester, der udspringer af danske broadcastere/streamere, TV 2 Play, DRTV, Viaplay og Discovery+. Her ses en samlet fremgang på 5 daglige minutter sammenlignet med samme kvartal sidste år.
I en anden kategori, distributørernes streamingtjenester (YouSee, Stofa, Telia, Allente, m.fl.), oplevede man en mærkbar fremgang på 4 daglige minutter, mens tredje kategori, de internationale streamingtjenester som Netflix, Disney+ HBO Max, Amazon, Apple TV+ m.fl., voksede med 2 minutter.
Broadcasternes streamingtjenester står nu for 43% af seningen, de internationale streamingtjenester står for 31%, og distributørernes streamingtjenester står for 26% af seertiden.
Fakta: Nielsens seermåling
Nielsens seermålinger er baseret på seeradfærd i et repræsentativt panel bestående af 1750 husstande med i alt 3500 personer – samt en censusmåling til at fange nichefænomener. Målingen af seeradfærd sker via forskellige typer hardware installeret i panelisternes hjem, som registrerer, hvad, hvornår og hvor der ses indhold via streaming og broadcast samt hvem i husstanden der gør det.
Skriv en kommentar
Lyst til at kommentere?Skriv gerne!